zaterdag 15 augustus 2009

Meerdere vrouwen

















Bovenstaande persoon heet Hossein Islami. Zijn achternaam (Islami) past bij zijn kleding. Hij is parlementariër. Er zijn veel parlementariërs in Iran die van mening zijn dat mannen meerdere vrouwen mogen hebben. Een paar dagen geleden zag ik een interview met hem op de televisie. Hij heeft gezegd: als in Saoedi-Arabië een man niet meerdere vrouwen heeft betekent dat dat hij arm is en hij is geen perfecte moslim. Ik weet niet waarom in Iran over dit onderwerp zulke negatieve reclame gemaakt wordt.

Toen vroeg een vrouwelijke journalist aan hem: Hoe kunnen de mannen in Saoedi-Arabië al hun vrouwen gelijk behandelen? Volgens profeet Mohammed mag men meerdere vrouwen hebben, mits hij alle vrouwen in alle opzichten gelijk kan behandelen. Islami’s antwoord was:
‘Heel simpel. Mannen van Saoedi-Arabië gaan ‘s ochtend naar hun werk. Dan komen de vrouwen bij elkaar. Ze kletsen, ze luisteren muziek en ze dansen. Daarna gaan ze naar buiten om boodschappen te doen. ’s Avonds komt de man terug en dan zeggen alle vrouwen: ga maar naar de andere vrouw. Ze weten heel goed dat als ze zo doen, zal god een goede plek voor hun in het paradijs reserveren.’ Toen hoorde een andere parlementariër wat hij uitkraamde en om hem te redden zei hij tegen de journalisten: ‘Nee, het is niet zo. In Iran is bewezen dat vrouwen meer dan mannen zijn. Als de mannen in Iran één vrouw hebben, dan blijven er vrouwen over. Om dit probleem op te lossen, is het goed als mannen meerdere vrouwen hebben.’

Ik heb het gedachtengoed van die twee parlementariërs nog niet aan mijn vrouw verteld. Ik weet niet wat ze hierover denkt. Zodra ik meer weet, zal ik het met jullie delen. Maar mijn mening hierover is ook heel simpel: enkele reis naar Iran ondanks dat retour goedkoper is!

Redactie: Madelon Meijer

1 opmerking: